Esittelemme tällä sivulla tavoitteemme laadukkaan yleissivistävän opetuksen järjestämiseksi Rovaniemellä. - Lapsille, nuorille ja heidän opettajilleen on taattava turvalliset, terveelliset ja asianmukaiset työolot. Päiväkotien ja koulujen sisäilmaongelmat on korjattava. Olemme tyytyväisiä siihen, että kaupunki on pyrkinyt parantamaan rakennusten terveellisyyttä.
- Työolojen ja -tilojen on mahdollistettava varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelman mukaisen laadukkaan opetuksen antaminen ja kasvattaminen sekä työssä jaksaminen jokaisena päivänä.
- Opettajia on oltava riittävästi suhteessa lasten ja nuorten määrään.
- Opettajia tulee kuulla, kun tehdään heitä koskevia päätöksiä. Esimerkiksi palveluverkon mahdollisissa muutoksissa on noudatettava yhteistoimintalain mukaista menettelyä. Samoin henkilökuntaa on kuultava päiväkotien ja koulujen kehittämisessä ja toimintakulttuurin luomisessa.
- Lähiopetus on aina ensisijainen opetustapa. Lähiopetusta ja etäopetusta ei tule antaa samanaikaisesti.
- Opetuksen ja kasvatuksen järjestämiseen pitää olla riittävästi resursseja ja rahaa.
- Sähköisen oppimateriaalin ja oppimisympäristöjen tulee olla ajan tasalla.
- Kaupungin tulee varautua tulevaan oppivelvollisuuden laajentumiseen ja sen aikaansaamaan kustannusten nousuun.
- Opettajilla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa käytettäviin oppimateriaaleihin.
- TVT-laitteiden tulee olla ajanmukaisia.
- Jokaisessa päiväkodissa ja koulussa tulee olla läsnä oleva johtaja tai rehtori, joka vastaa pedagogisesta ja henkilöstöjohtamisesta.
- Samoin suurissa päiväkodeissa tulee johtajan tukena olla varajohtaja.
- Rovaniemellä kannattaa kokeilla virka-apulaisrehtorijärjestelmää kouluissa ja jokaisen opettajan tulee täyttää kelpoisuusehdot.
- Opettajilla ja esimiehillä on oltava työnjohdon tuki sekä tarvittaessa mahdollisuus työnohjaukseen. Kehityskeskusteluja tulee käydä säännöllisesti.
- Työssä jaksamiseen kannustavien keinojen tulee olla monipuolisia, ja esimiehille on turvattava riittävät taidot sekä ajalliset ja taloudelliset resurssit työyhteisöjen hyvinvoinnin edistämiseen.
- Työn kuormittavuus on mitoitettava jokaisen opettajan henkilökohtaista jaksamista vastaavaksi. Työstä johtuvien sairauspoissaolojen määrää on vähennettävä.
- Opettajan palkkauksen on oltava oikeassa suhteessa tehtävän vaativuuteen. Opettajan palkkauksessa tulee huomioida kaikki opettajan tekemä työ. Opettajien tehtäviksi ei tule määrätä muiden ammattiryhmien tehtäviä.
- Kaikkien opettajien tulee saada säännöllisesti tarpeita vastaavaa täydennyskoulutusta.
- Vaikka ohjaaja ei korvaa opettajaa, tarvitaan ohjaajia mm. erityisen tuen tarvitsijoiden ohjaamisessa.
- Yleistä, tehostettua ja erityistä tukea on oltava saatavilla riittävästi.
- Poikkeusolojen aikana toivomme, että opettajia kuullaan. Opettajia tulee kohdella mahdollisimman yhdenvertaisesti poikkeusolojen aikana.
|
|