Uutta perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevaa lakia aletaan noudattaa 1.8.2025. OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen avaa blogissaan muutoksia, joita uudistus tuo perusopetuksen arkeen.
Uudessa OVTES-sopimuksessa sovittiin KT:n ja OAJ:n kesken, että peruskoulun erityisopettajan työaikajärjestelmästä neuvotellaan sopimuskauden aikana. Uudistustarve perustuu oppimisen tuen lakimuutokseen ja siitä aiheutuvaan erityisopettajan tehtävänkuvan muuttumiseen.
Uutinen 06.05.2025 - 14.01
OAJ ja Kunta ja hyvinvointialue työnantajat KT sopivat eilen hyväksytyssä uudessa OVTES-sopimuksessa, että peruskoulun erityisopettajien työaikamääräyksistä neuvotellaan sopimuskaudella.
– Uudistustarve perustuu oppimisen tuen lakimuutokseen ja siitä aiheutuvaan erityisopettajan tehtävänkuvan muuttumiseen, OAJ:n neuvottelujohtaja Petri Lindroos selittää.
Erityisopettajan työaikajärjestelmän uudistamiseen on sovittu käytettäväksi 0,2 prosenttia 1.10.2026 jaettavasta palkkaohjelmaerästä.
– Tavoitteena on neuvotella ja sopia uudistamisesta 31.3.2026 mennessä. Lopputuloksesta ei ole sovittu. Mikäli yhteisymmärrystä ei saavuteta, uudistus ei toteudu ja erityisopettajien sopimusmääräykset pysyvät ennallaan, Lindroos sanoo.
Mikäli neuvotteluissa saavutetaan yhteisymmärrys, muutokset voidaan ottaa käyttöön 1.8.2026 alkaen. Sopimukset hyväksyy tai hylkää OAJ:n hallitus.
OAJ:n hallitus päätti 13.5.2025 perustaa määräaikaisen työryhmän peruskoulun laaja-alaisten erityisopettajien työaikajärjestelmän neuvottelujen tueksi.
Opetushallituksen päivitetyt ohjeet perusopetuksen erityisen tuen järjestämisestä
Opetushallituksen ohjeissa on linjattu, että
1. Erityisopetusta antaa kelpoinen erityisopettaja, ei luokanopettaja tai aineenopettaja.
2. Osa-aikaista erityisopetusta annetaan osalla jonkun oppiaineen oppitunneista muun opetuksen yhteydessä ja sitä on kelpoinen antamaan erityisopettajan kelpoisuuden omaava henkilö.
3. Erityisen tuen oppilaalla on oikeus vain erityiseen tukeen kuuluvaan erityisopetukseen, niissä oppiaineissa, joissa hänellä on erityisen tuen tarve.
Tämän erityisopetuksen antamiseen on erilainen erityisopettajan kelpoisuusvaatimus kuin osa-aikaiseen erityisopetukseen. Erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta on siis kelpoinen antamaan erityisluokanopettaja tai omassa oppiaineessaan aineenopettajataustainen erityisopettaja.
4. Yksilöllistetyssä oppiaineessa oppilaalla on oikeus vain erityiseen tukeen kuuluvaan erityisopetukseen, jota on kelpoinen antamaan erityisluokanopettaja tai omassa oppiaineessaan aineenopettajataustainen erityisopettaja.
Uudet ohjeet nostavat esiin kelpoisuusasetuksen (asetus opetustoimen henkilöstönkelpoisuusvaatimuksista 8 §) vaatimuksen, jonka mukaan erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta antaakseen opettajalla on oltava sekä kelpoisuus opettaa kyseistä
oppiainetta että erityisopettajan kelpoisuus.
Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia henkilöstöön,
mm. opettajien tehtäväkuviin ja tuen järjestämisen osalta ryhmiin.
Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että eniten tuen tarpeessa olevat oppilaat, eli ne erityisen tuen oppilaat, joilla on yksilöllistettyjä oppiaineita, saavat näissä aineissa
pääsääntöistä tai kokoaikaista erityisopetusta erityisluokanopettajan tai
erityisopettajan kelpoisuuden omaavan kyseisen aineen aineenopettajan antamana.
Opettajan virkanimikkeen tulee vastata tosiasiallisia tehtäviä - myös erityisopettajan ja erityisluokanopettajan tehtävässä
Hallinto-oikeuden mukaan työnantajan tulee huolehtia siitä, että viranhaltijalle maksetaan palkka sellaisena kuin se hänelle tosiasiallisesti tehtävän työn perusteella kuuluu. Palkkaus ei voi määräytyä pelkästään virkanimikkeen mukaan, jos nimike ei vastaa todellisia työtehtäviä.
Sama koskee myös erityisopettajien ja erityisluokanopettajien virkoja ja virkaan kuuluvia tehtäviä. Erityisopettajan ja erityisluokanopettajan virkoihin on erilaiset kelpoisuusvaatimukset ja tästä seuraa erilaiset tehtävänkuvat. Mikäli erityisopettaja tekee pääsääntöisesti erityisluokanopettajan tehtäviä, tulee virkanimike muuttaa niin, että se vastaa todellisia tehtäviä.
Erityisopettaja on kelpoinen antamaan osa-aikaista erityisopetusta ja erityisluokanopettaja on kelpoinen antamaan vain erityiseen tukeen kuuluvaa erityisopetusta, opettamaan
kokonaisia oppiaineita ja esimerkiksi yksilöllistettyjä oppiaineita. Vain erityisluokanopettaja voi toimia erityisluokassa erityisopettajana.
Erityisopettajan virassa olevan henkilön kuuluu saada tehdä erityisopettajan kelpoisuuden vaativia tehtäviä eli antaa osa-aikaista erityisopetusta. Jos erityisopettajan virassa olevalla henkilöllä on myös erityisluokanopettajan kelpoisuus, hän voi kelpoisuutensa nojalla antaa kokoaikaista erityisopetusta joillekin oppilaille, mutta virkatehtävät eivät voi painottua kokoaikaiseen erityisopetukseen. Myös aineenopettajataustainen erityisopettaja voi omassa
oppiaineessaan antaa kokoaikaista erityisopetusta.
Mikäli erityisopettaja tekee pääsääntöisesti erityisluokanopettajan tehtäviä, tulee
virkanimike muuttaa niin, että se vastaa todellisia tehtäviä.